מוזיקה קבלית

מוזיקה קבלית
לכבודם של הגדולים
לכבודם של הגדולים
בעל הסולם כתב שיר לכת (מארש) לכבודם של אותם המעטים שהגיעו לגמר התיקון, לעלייה שלמה מעל האגו שלהם והשיגו אלטרואיזם מוחלט, תכונת השפעה ואהבה לזולת, למען כולם.
שיר לכת זה מוקדש לאותן אישיויות מעטות, שהצליחו לעשות את גמר התיקון האישי שלהם בכל הזמנים, בכל התקופות.
שיר הלכת מהלל ומשבח את האנשים הגדולים, שהשיגו את המערכת העליונה של הטבע כולו, כאות הוקרה על הייחודיות, ההתמדה, העקשנות, היכולת להתעלות מעל עצמם להפוך להיות במהלך החיים האלה אורחים בהיכלות הגבוהים של הבורא.

לימוד ניגון 3: מארש - בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר מצורפים אקורדים לתרגול

אקורדים לניגון מארש

2/4 Em | Em | B | B

Am | Am | F#○ | B | B


G | B | B| Em


Em | B | C , Am7 | B


Em | Em | Em


B | Am | B
C , Am7 | B
Em

סולו לניגון מארש
סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי.
מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#.
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה,
סי סי סי סי, מי רה# דו סי.
סי סי סי(נמוך) סי(גבוה),
לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#,
סי פה#, סי פה#,
סול פה# סול, פה# מי.
סי סי סי מי, מי פה# מי רה#.
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי.
סי סי סי סול, סול מי סול.
סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#.
סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה#
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי.

מקרא אקורדים:
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#)
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G)
אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)

מוזיקה קבלית - הודיה עדינה ונסערת של הנשמה
מקובלים כותבים על שלמות,
אז למה המוזיקה או השירה שלהם לפעמים נשמעת דיכאונית?
באמת, מוזיקה קבלית נשמעת לעיתים למי שאינו מכיר את המשמעות הפנימית שבה כעצובה, והוא חושב שהיא מתארת משהו מצער. אנשים בוכים! אני בעצמי רואה במוזיקה הזו הודיה עדינה ונסערת על "גלים של דביקות" שחווה הנשמה.
כך הוא גם לגבי שירה. כל הרגשה מורכבת מרצון וממילוי - הם מנוגדים ועצומים. יכול להיות שאדם שומע רק את הרצונות, את הגעגועים ולא את המילוי שבהם. שכן בעולם שלנו, כשאנו נהנים, הרצון בעצמו אינו מורגש, הוא מנוטרל, אך ברוחניות הם תומכים, ומפתחים עוד יותר זה את זה.

הניגון קרוב ללב
הניגון קרוב יותר ללב האדם. הוא פועל על הלב שלנו הרבה יותר חזק מסתם מילים. אנחנו נעשים שמחים, או פתאום רוקדים, או מתרגשים, כשהצלילים חודרים ללבנו ופועלים בנו
מוזיקה שמושכת להשגת העולם העליון
מוזיקה שמושכת להשגת העולם העליון
שאלה: בשבילי, הניגונים של "העולמות העליונים" זאת סדרה מיוחדת. החוויה הרוחנית האחת והיחידה שהאדם מרגיש בעת הביצוע של המוזיקה הזו, אפשר להשוותה לקשת, שהיא אחת, אבל באותו הזמן שופעת גוונים של צבעים שונים, ויוצא מגוון רחב מאוד של רגשות, התרשמויות מוזיקליות, חוויות.
מהי המוזיקה הזאת? כיצד היא משתלבת עם העולם ועם ההשגה הרוחנית הכללית של האדם?
תשובה: מוזיקה ממלאת את העולם כולו. על פני כל כדור הארץ, אין מקום שבו האדם אינו מבטא את עצמו על ידי צלילים כלשהם. אפילו בעלי חיים שרים, מהמהמים ומהדהדים בקולות שונים ומביעים בהם שמחה, מרירות, פחד, סבל. וכל זה - מוזיקה, ביטוי של הרגשות הפנימיים.
העולם מלא במנגינה הזאת. גם כאשר אתה מסתכל על השמים, הכוכבים, היקום, אתה מרגיש שהוא מלא בהרמוניה. ומוזיקה, זה הרמוניה.
בעולם שלנו ישנם סוגים רבים של סגנונות מוזיקליים וביטויים שונים של מוזיקה. בני כל אומה בעולם בכל תקופה היסטורית, השתמשו במגוון של צורות מוזיקליות המבטאות את רגשותיהם הפנימיים או סוגים מסוימים חיצוניים, קונבנציונליים של תקשורת.

אבל חוץ מהמוזיקה הארצית הרגילה, שמלחינים של כל הזמנים בכל העמים יצרו, ישנה מוזיקה רוחנית שאותה חווה אדם כאשר הוא מדבר לא על האושר והסבל הארציים, אלא על רגשות שהוא מרגיש בהשגת העולם העליון, הכוח העליון, הבורא.

לאורך כל ההיסטוריה האנושית היו לנו מורים רוחניים מיוחדים שצעדו לצידה של האנושות, אבל במקביל אליה או מעליה. הם השתמשו בשיטות שלהם של ביטוי של ההבנה הרוחנית כאשר הנשמה האמיתית שרה. הנשמה, שכוללת לא את החוויות הארציות שלנו, אלא את החוויות על גילוי המצב העליון, העולם העליון. אנשים כאלה לא היו רבים בכל הדורות.

נשארו לנו כמה רישומים, זיכרונות מהם. אבל אנחנו לא יודעים מהו הכלי המוזיקלי שדוד המלך השתמש בו, כלי מיתר, חליל או כלי נגינה הדומה לכינור. אף שאנחנו קוראים תהִלים, אנחנו לא יכולים לשיר את המזמורים כמוהו.

הסימנים הכתובים לא נותנים לנו תחושה והבנה ברורה כיצד לבצע אותם. באותו הזמן, למשל, בתורה, מעל האותיות ומתחתן ישנם סימנים ברורים, טעמי המקרא, שנותנים לנו הבנה כיצד צריך לשיר את הטקסט של התורה.

ואם האדם מתקדם בהשגה הרוחנית שלו, כלומר, בהרגשה של מערכת השליטה בעולם שלנו, ואיך שהוא נכנס לתוכה, מרגיש, מבין, מתאים את עצמו אליה, מתחיל לשתף איתה פעולה, וכאן כבר מתחיל דו-שיח מודע, רגשי ושכלי.

כלומר, ההשגה מתבצעת בשני מישורים, בלב ובמוח. נוצרים ביניהם מעברים מיוחדים ומעניינים עם דומיננטיות של רגשות או עם דומיננטיות של שכל. ובכל זאת, המוזיקה נובעת הן מהרגש והן מהשכל. במילים אחרות, המוזיקה של הנשמה, ההרגשה הכללית שלה, נולדה כתוצאה מיחסים הרמוניים טובים בין רגש ושכל. זה מה שמדהים בהשגת העולם העליון.

כאשר החכם נכנס לעולם הרוחני, הוא מתחיל להרגיש את ההרמוניה העליונה שלא ניתן לתארה במילים, מפני שנולדים בו רגשות שונים לחלוטין ומוח רב שכבתי, שבו הסתירות מתמזגות ומתקרבות, והאחדות, להיפך, מתפשטת.

לכן, האמצעים המוזיקליים הארציים שלנו אינם יכולים להכיל את הנפח ואת העוצמה שהחכם מרגיש בהשגת העולם העליון. לא תזמורת ולא עוגב לא יעזרו כאן, הרי, העניין הוא לא בכלים שמעבירים את מה שהמקובל שמשיג את העולם העליון מרגיש, אלא גם בקהל, שאמור להיות מוכן בצורה מסוימת כדי להבין את מה שמועבר אילו.

דוגמה, אלה שמגיעים לקונצרטים סימפוניים, הם לא אנשים מהרחוב, אלה שמשחקים "שש בש" בחצרות. לשם מגיע קהל מסוים שיודע מהי תרבות מוזיקלית ושואף דרך צלילי המוזיקה להרגיש שכבות מסוימות של העולם שלנו, של חיים ומוות וכל מה שביניהם ומה שממלא אותם. כך גם כאן.

צריך להכין את הקהל לתפיסה של המוזיקה הרוחנית. אז האנשים יתחילו לשמוע באותם הצלילים משהו גבוה יותר, גדול יותר ממה שהאוזן האנושית הרגילה יכולה לתפוס. אם אנחנו נכין את האנשים, הם יתחילו להבחין בצלילים של העולמות העליונים החבויים במנגינות האלה, שכאילו נשמעות בתוכם, מתלבשות בהם ומתגלות רק לאנשים שיכולים לשמוע אותם ולהבין על מה הם מדברים.

התכונה יוצאת הדופן במיוחד של המוזיקה הרוחנית היא, שהיא בעצמה מושכת את המאזין, והוא מתחיל לשאוף אליה, להתעניין בתוכן הפנימי שלה, לנסות להבין את ההשכבה הפנימית של המידע הרגשי והשכלי שהוא מכיל. ניתן לנגן אותה מול כל קהל, והיא בעצמה תמשוך אותו.


וכאשר יגיע הזמן, אפשר לתת קורס קצר על מנת לעזור לאנשים לגלות את השכבה הפנימית שקיימת ביצירות האלה.

המקובל שנמצא בדרגה אחרת,
שומע ומרגיש מציאות מאפס הרצון ועד רצון אינסופי
"הצליל הוא טכני. אם אני נמצא באיזה מין התרגשות, ההתרגשות שלי נובעת משני דברים מנוגדים - אור וכלי, חיסרון ומילוי, פלוס ומינוס, ימין שמאל. התנגשות בין זה לזה, רע ומילוי. ולכן ההתנגשות בין שני הדברים האלה, חיבור בין שני הדברים המנוגדים יוצר תדר, יוצר שינוי, איזה רעידה, התפעלות, ההתרגשות מזה שאין לי ויהיה לי, או מזה שלא היה לי ויש לי. ומתוך זה מגיע לכל נברא, זה באטומים שאנחנו מרגישים, בחלקיקים הקטנים ביותר, פליטת אנרגיה. שפליטת ההתפעלות והתרגשות במידה יותר גבוהה, יותר מובנת, יותר מורגשת, בצמחים, בחיות, בדגים, וגם כן ודאי שבבני אדם.
    זאת אומרת, אני אומר ששירה או צלילים הם ממלאים את כל המציאות. ודאי שאנחנו כבני אדם הרגילים שנמצאים רק בתפיסת העולם הזה, אנחנו תופסים מזה רק חלק קטן ומה שמובן לנו, אבל המקובל דווקא, שהוא עולה לדרגה אחרת ושומע, מרגיש מציאות מאפס הרצון ועד הרצון נגיד אינסופי, אני לא יודע, אבל כנראה שכך. אז הוא מרגיש את השירה הזאת ממש "שיר השירים"." (הרב מיכאל לייטמן, בתוכנית "שלבי הסולם - מוזיקה רוחנית")

מסירה מושלמת
בחיים שלנו אין עוד מסר שמגיע לאדם בצורה כה מושלמת כמו ניגון. הוא משפיע ישירות על מיתרי הרצון של האדם. זה מסירה מושלמת בין אחד לשני, חבילה אחת שנכנסת ופועלת על האדם כמילוי, לפי נוסחאות מיוחדות שבנויות בו לקלוט את הצלילים האלה. (הרב מיכאל לייטמן, ערוץ "ניגון חיבור", 1)
גימטרייה זו שפה של רגשות
 גימטרייה זו שפה של רגשות
אצל המקובלים קיימת בעיה. לכל המדעים של העולם שלנו, כמו פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, זואולוגיה, בוטאניקה, יש שפה משלהם, אבל אין שפה לרגשות, כי בעולם שלנו אנחנו לא יכולים לדרג אותם, למדוד אותם, לשקול, לחלק אותם לכל מיני גוונים וכולי.-
כאשר אנחנו מתחילים לגלות את הרצון לקבל ובתוכו כל מיני מילויים שונים, בהתאם לגודל הרצון ולאופן שלו, ב"ג' קווים", בכל דרגות העביות שלו, אז אנחנו צריכים שפה כדי לתאר כיצד לעשות זאת.
נניח, רישום תווים במוזיקה, זו לא שפה. אני בסך הכול מצייר איזה שהם סימנים, שמישהו עוד צריך לנגן את זה ולהרגיש, ואז הוא אולי מבין איזה רגש אני רציתי להעביר לו, אף על פי שבשבילו זה יכול להיות משהו אחר. יש כאן בעיה גדולה מאוד.-
מאותה הסיבה גם הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה אינן נחשבות למדעים מדויקים, מפני שהן מבוססות על אותו הניסיון המועט, שאותו אנחנו יכולים לצבור בחיים שלנו ולא יותר מזה. כי אין לנו אפשרות למדוד את הרגשות בחושים שלנו, לסדר אותם בטבלאות, בגרפים, כדי שזה יהיה כלל ברזל.
לכן המקובלים המציאו את הרישום של ההשגות הרוחניות בעזרת גימטריות (ערכים מספריים של אותיות ומילים), וזה באמת הפך לשפה מאוד לָקונית, שמסוגלת לקבץ בתוכה המון פריטים מדויקים, שאותם אפשר להעביר זה לזה. וזה בניגוד ליצירות מוזיקאליות, שבהן כל אחד יכול לדמיין לעצמו, על מה חשב המלחין, ואילו כאן אתה לא יכול לטעות. כי כדי לפתוח גימטריות, אתה חייב להשיג ולהגיע לאותו המקום, לאותה התופעה, להתכלל באותה הנשמה שכתבה את הרישום הזה, ואז אתה מרגיש בדיוק את אותו המצב, מפני שאתה מתאחד עם אותה הנשמה בדבקות, ולכן בטוח, שבאמת קיבלת את המסר שלה.


ניגון חיבור
(ערוץ "ניגון חיבור")
אם מסדרים מערכת שמתחילה לקלוט את הכלים, לסדר את עצמה לפי הכלים, אז בתוך הכלים שומעים את הניגון. אם בעשיריה כולם מתחברים יחד כדי להשתתף במשהו, אז מצב החיבור מתחיל להיות כמו כלי ניגון, שלפי עוצמת החיבור מתחילים לשמוע את הניגון, להרגיש את הניגון.
צלילים של אותיות
בהתאמה לחמשת החלקים של הכלי הרוחני: כתר, חכמה, בינה, זעיר אנפין ומלכות, אנו מבחינים בחמש קבוצות של צלילים: גרוניים, לשוניים, חיכיים (של החיך), של הלחיים, ושפתיים, באופן הזה אפשר לא רק לרשום את האותיות אלא גם להביע אותן. אותו הדבר קיים גם בתווים של צלילים מוזיקליים, לצבעי הקשת ולכל מה שקיים, מכיוון שלכולם יש שורש בחמשת חלקי הכלי הרוחני. כל מה שקיים בעולמנו שעימו האדם פועל נכלל במערכת זו, בדיוק כמו חמשת החושים שלנו: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש.

ניגוני בעל הסולם
לימוד עצמי 

לימוד ניגון 1: חסל סדר פסח - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר
של ניגון 'חסל סדר פסח' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול

אקורדים לניגון חסל סדר פסח

2/4C C G C
C Am Dm,G C
X2

Gm Gm Cm Gm
Gm Gm Cm Gm

C G C G
C G F,G C
X2

מקרא אקורדים:
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G

לימוד ניגון 2: קדיש - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר
של ניגון 'קדיש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול

אקורדים לניגון קדיש

2/4 Am | Am | Am | Am
Am | Am | Am | Am
C | C | Am | Am
F | Dm | E | Am
C | C | Am | Am
F | Dm | E | Am

Am | Am | Am | Am
Am | Am | Am | Am
C | F | Dm | Dm
F | G | C | C
C | F | Dm | Dm
F | G | C | Am
Am | Am | E | Am

סולו לניגון קדיש
לה, סיb, לה. לה(נמוך), לה(גבוה), מי.
סול סול סול סול סול, לה סול מי דו.
מי מי מי מי מי, פה מי דו לה.
לה דו, לה פה, מי רה דו רה מי.
סול סול סול סול סול, לה סול מי דו.
מי מי מי מי מי, פה מי דו לה.
לה דו, לה פה, מי רה דו סי לה.

לה, סיb לה סול פה סיb לה.
לה(נמוך), לה(גבוה), סול פה מי, לה מי.
סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה.
פה פה פה פה סול. מי רה דו רה מי.
סול סול סול סול לה. סול לה סול, פה מי רה.
פה פה פה פה סול. מי רה דו רה דו.
דו סי לה מי, סי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D

לכבודם של הגדולים
בעל הסולם כתב שיר לכת (מארש) לכבודם של אותם המעטים שהגיעו לגמר התיקון, לעלייה שלמה מעל האגו שלהם והשיגו אלטרואיזם מוחלט, תכונת השפעה ואהבה לזולת, למען כולם.
שיר לכת זה מוקדש לאותן אישיויות מעטות, שהצליחו לעשות את גמר התיקון האישי שלהם בכל הזמנים, בכל התקופות.
שיר הלכת מהלל ומשבח את האנשים הגדולים, שהשיגו את המערכת העליונה של הטבע כולו, כאות הוקרה על הייחודיות, ההתמדה, העקשנות, היכולת להתעלות מעל עצמם להפוך להיות במהלך החיים האלה אורחים בהיכלות הגבוהים של הבורא.

לימוד ניגון 3: מארש - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר
של ניגון 'מארש' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון מארש


2/4 Em | Em | B | B

Am | Am | F#○ | B | B

G | B | B| Em

Em | B | C , Am7 | B

Em | Em | Em

B | Am | B

C , Am7 | B

Em

סולו לניגון מארש
סי סי סי סי, סול סול פה# סול פה# מי.
מי רה# מי מי, פה# פה#, מי פה# מי רה#.
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו סי לה,
סי סי סי סי, מי רה# דו סי.
סי סי סי(נמוך) סי(גבוה),
לה# סי, לה# סי, לה# סי, פה#,
סי פה#, סי פה#,
סול פה# סול, פה# מי.
סי סי סי מי, מי פה# מי רה#.
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי.
סי סי סי סול, סול מי סול.
סי סי סי סול, פה# סול לה, סול פה#.
סי סי סי לה, סול, פה#, מי רה#
רה# רה# מי פה#, מי, רה#, דו, סי.

מקרא אקורדים:
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד סי = סי • רה# • פה# (B = B • D# • F#)
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (Am = A • C • E)
אקורד לה מינור 7 = לה • דו • מי • סול (Am7 = A • C • E • G)
אקורד פה#○ [דיאז מוקטן] = פה# • לה • דו (F#○ = F# • A • C)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 4: קריבו לי - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר

של ניגון 'קריבוי לי' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון קריבו לי

2/4 Bm | A | G | Bm
Bm | A | Em | Bm | Bm

Em | G | A | Bm
Em | G | A | Bm

Em | G | G(1/4) | A
A | A | A | A
Bm | Bm | A |
Em | Bm
Em | G | A | Bm

סולו לניגון קריבו לי
סי(נמוך) סי(גבוה) פה#.
מי לה מי.
רה מי לה סול פה# מי פה#.
פה# רה סי,
לה סי מי.
מי סי, לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי. לה, רה מי, לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי.
סי מי סול, סול לה סי סול,
סול פה# מי סי, לה מי.
רה, מי רה דו# רה מי, רה דו# סי.
סי(נמוך) סי(גבוה) פה#,
פה# רה סי,
לה סי מי.
מי סי לה סול פה# מי פה#.
מי פה#, מי פה#, רה דו# סי, לה רה מי לה סול פה# מי סי.

מקרא אקורדים:
אקורד סי מינור = סי • רה • פה# (B = B • D • F#)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)


לימוד ניגון 5: אל מסתתר - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר
של ניגון 'אל מסתתר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול

אקורדים לניגון אל מסתתר

3/4 Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A
Dm | Dm | E | A
A  | A | Dm | Bb | A | A | A | A
F | F | F | F | Dm | B| Gm | Dm

Dm | A | Dm | A
Gm | Gm | A | A
Dm  | Dm  | Dm | Dm
Dm | Dm | Dm | Dm
Dm  | Dm  | Gm | A
A  | A | A | Dm
Dm | F\c | B| Gm
A | A | Dm | Dm

סולו לניגון אל מסתתר
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה,
רה רה רה פה מי, רה רה דו#.
לה פה מי פה מי רה,
רה מי רה מי רה דו#.
דו# רה דו# דו# סיb לה.
רה דו#, לה רה דו#, סיb סיb לה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה(נמוך) לה(גבוה) סול לה פה.
לה סול לה סיb לה,
סול סול פה מי לה רה.
לה רה רה רה, דו#.
לה רה רה רה, דו#.
סול סול סול רה דו#, סיb סיb לה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
לה סיb סול לה,
לה לה, פה פה פה פה.
רה פה פה, רה פה פה,
פה סול, פה פה מי.
מי סול סול, מי סול סול,
סול לה, סול סול פה.
רה פה פה, רה פה פה,
רה פה לה, סול פה מי רה דו# סיb לה, לה לה לה, פה מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד לה = לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד פה =  פה • לה • דו (F = F • A • C)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (G = G • Bb • D)
אקורד סי במול  = סיb • רה • פה (Bb = Bb • D • F)


לימוד ניגון 6: להגיד בבוקר חסדך - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר
של ניגון 'להגיד בבוקר חסדך' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול

אקורדים לניגון להגיד בבוקר חסדך

2/4 Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
Am | Dm | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am
G | C | E | Am | Am

סולו לניגון להגיד בבוקר חסדך
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו רה מי, לה.
דו מי מי, דו רה רה,
דו מי רה דו סי לה, מי.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו רה מי, לה.
סול לה, סול לה, סול דו.
רה מי רה דו סי לה.

מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (E = E • G# • B)
אקורד סול = סול • סי • רה (G = G • B • D)
אקורד דו = דו • מי • סול (C = C • E • G)


לימוד ניגון 7: בני היכלא (גירסה ראשונה) - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר
של ניגון 'בני היכלא' (גירסה ראשונה) מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון בני היכלא

4/4 Am , Dm | Am


E | E | E | Dm | Bdim | Bdim | E
E | E | Am | E | E | Dm
Bdim | Bdim | E
Am | Am | Am , E | E | E , Am
F | Dm | Bdim | Bdim | E

סולו לניגון בני היכלא:

מי, פה, רה פה מי.
מי פה סול# לה סול#, פה לה סול#.
סול# לה סי לה סול#, פה מי רה, מי פה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי סי דו רה דו סי, סול# לה סול# פה מי.
מי לה, סול# לה סי דו, סי דו, לה דו סי.
סי רה, דו סי לה, סי לה סול# פה, לה פה מי פה, רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.
מי לה, מי דו סי דו לה
לה מי רה פה מי, רה מי, רה מי, רה מי רה, דו סי רה דו.
מי רה, פה מי רה, דו סי לה, סול# לה רה.
רה מי פה רה, רה דו סי לה סול# לה,
רה מי פה, מי.


מקרא אקורדים:
אקורד לה מינור = לה • דו • מי (A = A • C • E)
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (
Dm = D • F • A)
אקורד מי = מי • סול# • סי (
E = E • G# • B)
אקורד סי מוקטן = סי • רה • פה (
Bdim = B • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (
F = F • A • C)

לימוד ניגון 8: הנה כחומר - ניגון בעל הסולם
סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר
של ניגון 'הנה כחומר' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול

אקורדים לניגון הנה כחומר:

2/4 Gm | Gm | Gm | Gm
Cm | Gm | E| Cm
A| Gm | D | Gm

Cm | Cm | Cm | Cm
Cm | Cm
Gm | Gm | Gm | Gm
B| F | E-D | Gm | Gm

סולו לניגון הנה כחומר:
רה סול, רה סול, רה סול.
סול סיb, סול סיb, סול סיb.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.
סול דו, רה דו סיb, סיb.
לה סול לה סיb סול.

סול דו, סול דו. סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול דו מיb רה דו, דו דו.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
סול סיb דו סיb סול, סיb, סיb.
דו רה רה, רה פה דו דו,
סיb דו, לה סיb, סול.

מקרא אקורדים:
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד דו מינור = דו • מיb • סול (Cm = C • Eb • G)
אקורד מיb במול = מיb • סול • סיb (Eb = Eb • G • Bb)
אקורד להb במול =  להb • דו • מיb (Ab = Ab • C • Eb)
אקורד רה = רה • פה# • לה (D = D • F# • A)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד פה = פה • לה • דו (F = F • A • C)

לימוד ניגון 9: מסוד חכמים - ניגון בעל הסולם

סרטון הדרכה ללימוד נגינה בפסנתר של ניגון 'מסוד חכמים' מאת בעל הסולם - מצורפים אקורדים לתרגול


אקורדים לניגון מסוד חכמים
4/4 Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭| A7 |  Dm

Dm | Dm | Dm | Dm
Em , A | Dm | B♭ | Gm | A | Bb
Em , A | Dm | B♭| A7 |  Dm

         2/4            3/4            2/4
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Dm | Dm | Am | Am | Em | Am
Em , A | Dm | B♭| Gm | A | Bb
Em , A| Dm | B♭| A7 | Dm

סולו לניגון מסוד חכמים:
רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה, מי רה דו#, מי רה.

רה מי פה סול לה סיb סיb לה לה,
סיb לה לה,
סיb לה סיb לה סיb לה, רה לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.

לה רה. לה סי דו סי, רה דו סי, לה לה. סי, לה לה.
סול מי סול סי, לה.
לה רה. לה סי דו סי רה דו סי לה לה, סי לה לה.
סול מי סול סי, לה.
מי פה סול לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה.
פה מי רה סול.
פה מי רה פה.
מי פה סול, לה סול, לה סול,
סול פה פה, סול פה פה,
פה מי רה דו# מי רה.

מקרא אקורדים:
אקורד רה מינור = רה • פה • לה (Dm = D • F • A)
אקורד מי מינור = מי • סול • סי (Em = E • G • B)
אקורד לה =  לה • דו# • מי (A = A • C# • E)
אקורד סיb במול = סיb • רה • פה  (Bb = Bb • D • F)
אקורד סול מינור = סול • סיb • רה (Gm = G • Bb • D)
אקורד לה מינור =  לה • דו • מי (Am = A • C • E)



נספח
ניגוני המקובלים
מוזיקה קבלית
בניגוניהם הייחודיים, המקובלים מבטאים את התרשמותם מהעולם הרוחני בצורת צלילים. כשהאדם מאזין למוזיקה הקבלית, הצלילים נכנסים לליבו ומכוונים את מיתרי נשמתו להרגשת העולם העליון
אסופת ניגונים מאת בעל הסולם והרב ברוך שלום אשלג. כדי להרגיש את המדרגות הרוחניות שהמקובלים חוו, עלינו רק להאזין לניגוניהם ולרצות להתחבר באמצעותם להרגשת העולם העליון
שירת הרב"ש
העוצמה שמעביר המקובל בשירתו, היא אדירה ויכולה לחולל בנו פלאים. כדי לגלות את אותו הכוח הרוחני, עלינו רק לרצות להגיע אל מחוז השלמות שמתאר הרב"ש בשיריו
הרב ד"ר מיכאל לייטמן פותח צוהר אל המשמעות הפנימית של המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניהם המקוריים של הרב"ש ובעל הסולם
הצלילים הם האמצעי הישיר ביותר, הפשוט ביותר, לחולל בנו שינוי, שיגרום לנו לחוות משהו מהרוחניות. מקובלים תמיד כתבו שירים וניגונים יחד עם המאמרים המוכרים לנו. הצליל נכנס ללב האדם ומשנה אותו, מכייל אותו להרגשת העולם העליון, משום שניגוני המקובלים מבטאים את כל המדרגות וההרגשות של העולמות העליונים
כל אחד מאיתנו חווה מוזיקה בצורה שונה. לא ניתן להשוות את התרשמותם של שני אנשים מאותו הניגון. בסרט זה מסביר הרב לייטמן את המשמעות הפנימית המסתתרת מאחורי המוזיקה הקבלית. ביד אמן הוא מוליך את הצופה במשעולי החוויה הצרופה בהאזנה לניגוניו המקוריים של הרב יהודה אשלג, מגדולי המקובלים בכל הזמנים
הַשִּׁיר שֶׁל בַּעַל הַסּוּלָם

ספר "תלמוד עשר הספירות" כרך א', עמ' 8

הַבָּהִיר! וּמִן שְחָקִים מַזְהִיר.
שָמָּה: מִבִּפְנִים לְפָּרוכֶת הַמָּסָךְ.
סוֹד צַדִּיקִים שָמָּה מִתְבַּהֵר!
וְיָאִירוּ יַחְדָּיו הָאוֹר וְהַחוֹשֶׁךְ.
טוֹב מְאוֹד, לַחֲקוֹר מִפְעָלָיו,
וְאֵלָיו הִזָּהֲרוּ מִשְּׁלוֹחַ יָד.

אָז תִּשְמְעוּהוּ, וְכה תִּפְגְּשוּהוּ,
בְּמִגְדָּל עוֹז, שֵׁם הַמְּיוּחָד!
וְיֶעֱרַב לָכֶם דְּבַר אֱמֶת,
לְדַבֵּר דָּבָר בְּלִי בָּר.
וְכָל שֶׁאַתֶּם תֶּחֱזוּ לָכֶם,
עֵינֵיכֶם תִּרְאֶנָה וְלא זָר!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה